Marloes in Kameroen

Malaria? Check!

Guuud, zoals misschien al te raden valt heb ik dus malaria opgelopen vorige week. Ik zou in het weekend gezellig naar Kribi gaan met 3 andere Nederlandse meiden. Kribi is echt een superchill strandplaatsje met palmbomen en zandstranden. Het was dus de bedoeling dat we lekker zouden chillen aan het strand, cocktailtjes drinken, alle werkstress (ja ècht!) even vergeten. Maar wat bedoeld was als een weekendje aan het strand is uiteindelijk geëindigd als een weekend in het ziekenhuis.


Zaterdagochtend vertelde een van mijn reisgenootjes dat ze zich niet zo lekker voelde. Ze had net de week daarvoor malaria gehad en het was echt geen pretje geweest, dus ze wilde even rustig aan doen en dook haar bed weer in. Later die middag bleek ze zich nog veel slechter te voelen en wilde ze toch wel graag naar het ziekenhuis om een malaria test te doen, gewoon voor de zekerheid. En wat bleek? Ze had voor de 2e keer in 2 weken malaria te pakken! Diezelfde avond begon ik me echt superberoerd te voelen. Soort van grieperig maar dan 5 keer zo intens. Superhoofdpijn, spierpijn, misselijk, algehele malaise. Omdat mijn 2 andere reisgenootjes die symptomen herkenden van dat eerste meisje, vonden ze dat ik me toch ook maar moest laten testen.


Zo gezegd, zo gedaan. Zondagochtend 9 uur stonden we in het (franstalige) ziekenhuis in Kribi. Het Franse woord voor malaria is paludisme, maar dat was ik even vergeten omdat ik in een flinke koortsroes zat (bleek over de 40 graden koorts te hebben!) dus het duurde een tijdje voordat nu duidelijk was wat we wilden. Uiteindelijk een test gedaan en met 2 plusjes (redelijk stevige vorm van malaria) gelijk opgenomen en aan het infuus gelegd met kinine en andere goedjes. Vervolgens 4 uurtjes volgedommelt want dat spul maakt je moeee!


Omdat het best naar is om in een ziekenhuis te liggen waar niemand je kan verstaan besloten mijn reisgenootjes me mee te nemen naar een ziekenhuis in Buea, in het Engelstalige gedeelte van Kameroen. De volgende dag heb ik me daar volledig laten testen, en wat bleek: géén malaria maar wèl een bacterie en wormen. Zodoende dus naar huis gestuurd met 6(!) verschillende medicijnen. Onder andere paracetamol 2x in de ochtend en 2x in de avond, waarop ik dacht: ja Kameroenies, jullie bekijken het maar mooi, ik neem die paracetamol gewoon wanneer ik denk dat ik dat nodig heb. Kameroenies worden namelijk superblij van medicijnen. Het liefst zo veel en zo vaak mogelijk. Ik heb zelfs een Kameroenie ontmoet die bij voorbaat aan de antibiotica zat, 'zo kon ze ook niet ziek worden'. Dus.


Omdat me in het ziekenhuis in Buea was verteld dat ik geen malaria had, ben ik de volgende dag weer naar huis gegaan in Douala. Inmiddels was ik redelijk confused, want 2 verschillende diagnoses in 2 dagen? Dus zodoende belde ik een Nederlandse co-assistent die ook in Kameroen zat. Alles aan hem uitgelegd en zijn reactie was: 'Natuurlijk is die 2e test negatief! Je hebt al een heel infuus kinine gehad! Nu moet je snel zorgen dat je demalariakuur afmaakt, anders komen ze terug.' Ben ook naar mijn eigen ziekenhuis in Douala gegaan en daar zeiden ze hetzelfde. Uiteindelijke diagnose dus: malaria, een bacterie èn wormen. Ik had dus een flink feest aan microbeestjes in mijn lichaam verzameld.


Afgelopen week bestond dus voor mij uit pillen slikken (7 's ochtends, 3 's middags en 8 's avonds) en slapen en beter worden. Je voelt je namelijk niet zo fit als je malaria, wormen en een bacterie hebt. Aan de andere kant heb ik het echte Afrikaanse leven nu wel volledig meegemaakt denk ik, aangezien een gemiddelde Kameroenie eens per half jaar malaria krijgt.


Had ik trouwens al verteld dat in deze regio van Afrika alleen de gevaarlijkste soort voorkomt? Die ene die binnen 48 uur naar je hersenen kan gaan en dan.. eh.. ben je dood. Meestal gaan de parasieten langzamer te werk maar het kán.


En had ik trouwens ook al verteld dat ik in 2 weken tijd slachtoffer nummer 5 was onder de Nederlandse mensen die in Kameroen verbleven? Hieruit mag ik dus zeker verklaren: het malariaseizoen is geopend!


En nog een laatste opmerking: nu gaat het weer goed met me hoor :). Sinds gisteren ben ik weer soort van de oude.

Reacties

Reacties

Marieke

Wow Marloes!!! Heftig! Mooi dat de medicatie aan slaat en ja, nu heb je het idd wel ALLEMAAL meegemaakt;-) Maar 1x is wel genoeg he!

x

Maaike

Marloes, wat een verhaal! Doe je wel voorzichtig, we willen je namelijk wel weer terug in Nederland hoor...

x

Jasper

Gelukkig kun je er nu om lachen, hahaha! Maar aansluitend: geen kattenpoes hoor.. Hoop dat dat weekendje strand een ander moment nog wel gaat gebeuren! X

Heleen

oehh.. heavy! Gelukkig voel je je weer wat beter!
nu kun je weer genieten:)

stefan

oei, daar word je nie blij van, maaaar je hebt in iedergeval nie gestudeerd, dat doel is je dan wel weer gelukt;)

hey sterkte meid, ik hoop dat je weer snel opknapt!

Tanny

Het verhaal is een stuk "leuker" dan de ervaring, denk ik.
Ook voor ouders in het verre Nederland was dit geen feestje. Pas goed op jezelf, kind. En ziek goed uit.
Mooie foto's trouwens.

Liefs, mama.

Lisette

Ha Marloes! Heftig zeg, gelukkig voel je je weer beter! Doe je rustig aan, je moet natuurlijk wel weer gezond in Nederland aankomen;) liefs

Sara

Marloesje! Wat een chaos.. Ben heel erg blij dat je er weer bovenop bent gekomen :)

anne

Jee wat heftig! Gelukkig gaat het weer wat beter met je... X

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!